Úvod Teorie ZákladyAerodynamika Výběr profilu Databáze profilů Délka tětivy Zjednodušení Natáčení, regulace Praxe Postup výpočtuOstatní AnemometerLiteratura Odkazy Galerie obrázků Kniha návštěv Verze pro tisk |
Aerodynamika profiluU větrného rotoru pracujícího na vztlakovém principu je základním prvkem vrtulový list (lopatka). Tento list lze brát jako rotující křídlo, takže celá aerodynamika VE je obdobná letecké aerodynamice.Na vypouklé straně profilu dochází ke zhušťování proudnic a zvyšování rychlosti proudění. Na opačné straně rychlost proudění klesá. Na vypouklé straně vzniká podtlak a na protější straně vzniká přetlak, přičemž podtlak je asi dvakrát vetší než přetlak. Z toho vyplývá, že vypouklejší strana se více podílý na vzniku síly Fy. Pokud tedy je potřeba na list přidělat nejaké výztuhy je lepší je přidělat z té rovnější strany, jelikož na vypouklé straně je třeba dodržet co "nejčistší" profil. Síly na profiluFy .. vztlaková složka S .. plocha křídla ρ .. hustota vzduchu v .. rychlost skutečného proudu vzduchu (vektorový součet rychlosti větru a rychlosti otáčení) cx .. součinitel odporu cy .. součinitel vztlaku Při návrhu se snažíme dosáhnout co největší vztlakové síly a co nejmenší odporové síly. Nebo-li co největší hodnoty cy/cx. Hodnoty cy,cx jsou zavislé na volbě profilu, délce tětivy, rychlosti vzduchu a hlavně na úhlu náběhu α. Se vzrůstajícím úhlem náběhu roste sice součinitel vztlaku cy ale také součinitel odporu cx. Takže je potřeba najít takové hodnoty úhlu náběhu při kterém je podíl cy/cx maximální. Toto lze zjistit z polárního grafu změřeného v aerodynamickém tunelu. V tomto grafu je vynesen koeficient vztlaku a odporu v závisloti na úhlu náběhu. |